Det är mycket vanligt med sköldkörtelproblem och det drabbar kvinnor i första hand. En låg sköldkörtelfunktion (hypotyreos) är vanligare än en hög sköldkörtelfunktion (hypertyreos).

Hur kan du själv kontrollera om du har låg sköldkörtel?
Genom att mäta din kroppstemperatur innan du stiger upp ur sängen ur morgonen kan du få en indikation om du har en underaktiv sköldkörtel.

Kvinnor ska kontrollera sin temperatur på andra dagar än under ägglossningen då den påverkar temperaturen i kroppen.

Mät din temperatur i armhålan under 10 minuter innan du går upp ur sängen under 5 dagar. Har du en temperatur under 36,4 grader indikerar det en underaktiv sköldkörtel. Ju lägre temperatur du har desto större problem och är temperaturen alltid under 36,4 så får du bekräftat att du har en underfunktion.

Under många år var detta standardmetoden för att avgöra sköldkörtelns status och den är än i dag ett tillförlitlig test som faktiskt visar din funktion.

Sköldkörtelproblematik är någonting som successsivt lagras i kroppen och ingenting som utvecklas under kort tid. Din kropp har ackumulerat dessa “symptom” kanske i åratal utan att du fått några som helst symptom. Till slut blir systemet överbelastat och du får känningar på antingen låg- eller hög sköldkörtelproblematik. Vad som är viktigt att känna till är att sköldkörtelproblematik oftast föregås av trötta eller utmattade binjurar som inte återhämtat sig. Du kan läsa mer om det nedan.

Låg sköldkörtel, hypotyreos – symptom
Förstoppning
Depression
Frusna händer och fötter
Allt går lite långsammare
Svårt att komma igång på morgonen och förmiddagen
Minskad sexuell lust
Hjärndimma
Viktökning

Hög sköldkörtel, hypertyreos – symptom
Svettas
Värmekänsla
Hjärtklappning – ökad puls
Darrningar
Viktnedgång
Irritation
Trötthet
Menstrautionsrubbningar

Jod och selen behövs!
Jod är en viktig komponent för att bilda sköldkörtelhormon T4 och T3. Jodbrist som dessvärre är mycket vanligt i dag, inte bara i Sverige utan även i andra länder försvagar sköldkörtelns funktion markant.

I Sverige har man tillsatt jod i bordssalt för att höja jodhalten i livsmedel. Därför är det viktigt att du väljer att äta livsmedel rika på jod, alger är ett sådant, liksom skaldjur och fisk.

Observera att om du har en hög sköldkörtelfunktion, hypertyreos så ska du ej använda jod, detta används enbart vid hypotyreos, d v s låg sköldkörtelfunktion. Man kan testa sitt jodbehov, genom att droppa på 1-2 droppar jod direkt på huden och sedan se hur länge det sitter kvar. Ju längre fläcken sitter kvar – desto bättre jodbalans finns i kroppen. Desto kortare tid fläcken sitter kvar, desto större jodbrist. Normalt så bör fläcken sitta kvar i 16-24 timmar. Man bör dock vara försiktig med jodtest om man har en “fladdrande” sköldkörtel som går upp och ner i funktion och likaså om man har antikroppsbildningar mot sköldkörteln, jod kan skapa problem om man inte är försiktig.

Du kan välja ett salt med jod i, men oftast är dessa salter väldigt processade, mitt råd är därför att välja ett så oraffinerad havssalt som möjligt.

Selen är också viktigt för att ombilda T4 hormon till T3 hormon. I Sverige har vi väldigt selenfattiga jordar då jordbruket har utarmats under många år. I andra länder har man därför selenberikat livsmedel som t ex mjöl m m, men det sker alltså inte i Sverige varför många av oss också lider brist på selen. Selen är också en av de viktiga mineralerna för att förhindra uppkomst av cancer.

Selen hittar du i följande livsmedel i lite större mängder, gröna linser, lever, fisk, musslor, paranötter.

Mat och näringsämnen för din sköldkörtel

Jod finns i alger

Sköldkörteln behöver A-vitamin som finns i animalisk kost såsom ägg och fiskleverolja. För vegetarianer omvandlas betakaroten från grönsaker till A-vitamin, dock kräver detta en normalt fungerande sköldkörtel! Vilket gör att vegetarianer kan få problem med att inte få rätt näringsintag.

Fullvärdigt protein, d v s med alla essentiella aminosyror är viktigt att få i sig för att vår hormonbildning ska bli komplett.

Vid sköldkörtelproblematik är kroppen i extra behov av alla dessa essentiella aminosyror. Om du är vegan eller vegetarian behöver du se till att kombinera dina proteinkällor på rätt sätt för att få i dig alla essentiella aminosyror och äter du animaliskt protein så får du i dig fullvärdigt protein genom ägg, fisk, fågel, kött etc.

B-vitaminer är viktiga och finns t e x i råris, nötter, fröer och mjölksyrade grönsaker.

Kallpressat ekologiskt kokosfett är mycket stärkande för en låg sköldkörtel det hjälper kroppen att producera värme och energin går direkt till levern, kokosfett bryts lättare ner av kroppen. Observera att du behöver köpa det kallpressade oraffinerade kokosfettet eftersom det innehåller alla näringsämnen. Kokosfett kräver ett helt eget blogginlägg eftersom det har otroliga hälsobefrämjande egenskaper, läs ett blogginlägg jag har skrivit om kokosfett här.

MCT-oljan (middle chained triglycerides) är en olja som är gjord från kokosfett men där de mellankedjade fettsyrorna är mycket mer koncentrerade och i högre dos. De mellankedjade fettsyrorna är mycket mer lättupptagliga för kroppen än de långkedjade fettsyrorna. De kan tas upp direkt av tarmväggen och transporteras till levern och där frigöras som energi. Den vanliga vägen för långkedjade fettkällor, mättat fett och enkelomättad fett är istället att transporteras via lymfsystemet, innan de kan tömmas till levern. Detta är en mer energikrävande process som tar längre tid.

Då sköldkörtelbesvär ofta också innebär matsmältningsbesvär och brist på energi så är MCT-oljan ett utmärkt alternativ att ta till som extra energi- och fettkälla. 1-2 msk om dagen kan vara en bra daglig dos av kokosfett eller MCT-olja.

Paranötter från Brasilien är väldigt rika på selen, tack vare att de brasilianska jordarna är väldigt selenrika. Det kan räcka med att du äter 2-4 paranötter om dagen för att du ska få i dig dagsbehovet av selen, men du behöver se till att de är av rätt ursprung.

D3 vitamin är viktigt vid alla autoimmuna tillstånd och därför blir det viktigt att du som har problem med din sköldkörtel ser till att ligga på en bra nivå av D-vitamin. Läs inlägg om d-vitamin som jag har skrivit här.

Att regelbundet mäta sina D-vitaminvärden i blodet (hos Werlabs eller läkare) är någonting som är en mycket billig hälsoinvestering. Genom att hålla koll på dina värden så ser du om du lider brister och kan därefter inta kosttillskott som höjer dina D-vitaminnivåer eller vara mer i solen, beroende på vilken säsong det är.

En bra dos på D-vitaminintag för dig som bor på Norra halvklotet i världen är 2500-5000 ie per dag. (vår största källa till D-vitamin är från solen och det är därför mycket vanligt att vi svenskar och nordbor har mycket allvarliga brister). Eftersom vi har D-vitaminreceptorer i nästan alla våra celler blir D-vitaminintaget avgörande för hur vi behåller vår hälsa och hur vi stärker vårt immunförsvar.

Matsmältningsenzymer
Vi är inte vad vi äter utan vi är vad vi tar upp. Sköldkörtelproblematik innebär oftast matsmältningsbesvär, överväxt av dåliga bakterier och dålig tarmflora. Tugga maten noggrant så att den blir sönderfördelad ordentligt i munnen. Tillsätt lite äppelcidervinäger i ett par droppar vatten och ta detta innan maten för att främja saltsyran som är oerhört viktig för nedbrytningen av födan och som ökar det sura pH-värdet i magsäcken. När pH-värdet är surt kan kroppens eget försvar ta död på patogena (skadliga) bakterier och parasiter så att det inte belastar vårt tarmsystem ytterligare. Om du vill hjälpa din matsmältning på traven och avlasta matsmältningssystemet kan du matsmältingsenzymer ca 2 tabletter i samband med varje huvudmåltid. Detta gör att nedbrytningen av födan går lätt och snabbt och många tycker att skillnaden är så stor att de aldrig vill sluta. Enzymerna ska du dock se som en övergångsperiod tills dess att din matsmältning blivit bättre. (Länk nedan till mycket bra matsmältningsenzymer om du vill prova).

I min webbshop kan du köpa en utmärkt mct-olja här finns också bra b-vitaminkomplex, d-vitamin, liksom jod och selen.

Länk till webbshopen
Länk till mct-oljan till mctolja:
Länk till super-D-vitamin
Länk till bra, billigare D-vitamin
Länk till bra c-vitamin
Länk till bra b-vitaminkomplex
Länk till selen
Länk till AdrenoPlus – Adaptogenkomplex med örter som ger stresstålighet
Länk till Mighty Greens som är min absoluta favorit när det gäller näringstäthet och positiva hälsoeffekt på kroppen, innehåller: Chlorella, spirulina, bipollen, vetegräs, korngräs m m. Mighty Greens innehåller dessutom naturliga fibrer, vitaminer, organiska mineraler, aminosyror, enzymer, coenzymer, klorofyll och mycket, mycket mer.
Länk till matsmältningsenzymer

Mycket grönsaker, kallpressad olivolja, avocado, kokosolja nötter och frön är bra för din sköldkörtel liksom fullvärdigt protein.

Ämnen som stör din sköldkörtel
Socker förstör tarmfloran och därmed försvinner mycket av B-vitaminerna i din kropp varför du ska undvika detta så mycket du kan. Många av B-vitamininerna bildas i tarmen men du behöver också tillsätta dem genom kosten. B-vitaminer är inte bara viktiga för din sköldkörtel, de behövs för en vital matsmältning och för din hjärna, ditt fokus, ditt minne, din koncentration (kognition) och för att stabilisera ditt humör. B-vitaminer har en lugnande effekt på nervsystemet och många som lider av sköldkörtelbesvär har ofta ett stresspåslag.

För mycket grönsaker från kålfamiljen såsom broccoli, kål, blomkål, grönkål liksom från valnötter innehåller sköldkörtelhämmare s k goitrogener. Därför bör en person som har låg sköldkörtel inte äta dessa livsmedel dagligen. I lagom doser uppstår inga problem. Du kan alltså äta broccoli och kål ett par gånger i veckan utan problem.

Många som har problem med sin sköldkörtel får en nedsatt matsmältning och problem med olika intoleranser. Det är därför många som blir hjälpta av av prova uteslutning av både gluten och mjölk eftersom dessa ämnen är svårsmälta för kroppen. Dels genom både kasein (mjölkprotein) och laktos i mjölken samt proteinet gliadin och glutenin som finns i gluten. Läs tidigare inlägg om glutenproblematik här, Celikai och glutenöverkänslighet mycket vanligare än vad vi tror, samt detta långa inlägg om Varför mår så många dåligt av gluten?

Födoämnesintoleranstester är mycket viktigt att ta. Om man inte tar bort de ämnen som stör är det omöjligt att bygga upp sin sköldkörtelfunktion igen. Många går runt med intoleranser och känsligheten mot olika livsmedel utan att veta om det. Det är som att skrubba hårbotten med en vass kniv. Tarmen tar skada.

Fluor är ett av de allra skadligaste ämnena för sköldkörteln. Även klor stör sköldkörteln och kan finnas i ditt kranvatten. Har du fluortandkräm och lider av låg sköldkörtel sök alternativa tandkrämer på hälsokosten, det finns andra alternativ. Fluor tas upp direkt av slemhinnorna i munnen och finns kvar på tungan även fast du inte sväljer det.

Flourfri tandkräm finns numera i de flesta välsorterade större livsmedelsaffärer. Fluor är ett ämne som stör sköldkörteln mycket då sköldkörteln är extra känslig för kemikalier. Fluor är visserligen bakteriedödande och eliminerar skadliga bakterier men det skadar också det naturliga mikrobiomet (bakteriefloran) i munnen. Att regelbundet använda tandtråd, rengöra tänderna med flourfri naturlig tandkräm och att inte småäta och också uppsöka en biologisk tandläkare är det som också avlastar sköldkörteln.

Konventionella tandläkare idag rekommenderar flourtandkräm, men inom den funktionsmedicinska världen så ser man tänderna som en mycket viktig länk till resten av kroppen och våra andra organ. En god munhälsa innebär inte att man ska ta död på alla bakterier genom floursköljningar av olika slag utan istället stärka upp det naturliga mikrobiomet.

En mycket intressant och flerfaldigt citerad och belönad tandläkare från New York Dr Gerry Curatola arbetar med ett integrativt och solistiskt tänk vad gäller tänder och munnen. Jag har själv lyssnat på föredrag av denna oerhört framgångsrika tandläkare. Du kan gå in och läsa mer om denna klinik och deras tänk kring tänderna och hälsan här.

Här kan du lyssna på en intervju med Dr Curatola.

Stress stör inte bara din sköldkörtel utan också dina binjurar. Stress är direkt förödande för din sköldkörtel eftersom den för en tung belastning genom alla stresshormoner som bildas. Stressproblematik och lugnare livsstil är därför viktigt som ett steg i behandlingen.

Andningsövningar är oerhört viktigt, genom andningen så kan du växla in i det parasympatiska (lugnande) nervsystemet. Många blir hjälpta av yoga och kommer på så sätt ner i stressnivå. Andra föredrar mindfulness. Helt klart är att någon form av stresshantering är nödvändig.

Ofta så är det uttröttade binjurar som är det första problemet när det gäller sköldkörtelstörningar. Binjurarna ligger “före” sköldkörteln i det kroppsliga systemet och påverkas först av stress, vid obehandlade binjurar kan därför problemet gå vidare till sköldkörteln. Och det är alltså läkning av binjurarna som är det primära att se över.

Binjurarna behöver lugn och ro, att växla över till det parasympatiska nervsystemet (det nervsystem som går på i kroppen när vi är i avkopplat tillstånd). Binjurarna är det mest c-vitaminrikaste organet i kroppen och behöver mycket c-vitamin, liksom b-vitaminer och magnesium. Det finns också binjureextrakt från nötkreatur som man mycket framgångsrikt kan arbeta med för att snabbare få ett tillfrisknande hos personer med utmattade binjurar. Detta extrakt arbetar man med tillsammans med en specialist inom integrativ medicin, såsom näringsterapeut, läkare m m.

Större doser av c-vitamin varje dag gör mycket för en utmattad person. 500 mg-1 gr c-vitamin som en daglig dos under en period av några veckor är mycket bra. Tänk på att inte ta c-vitaminbrustabletter, de innehåller sötningsmedel och färgämnen och detta stör ditt mikrobiom (tarmflora). Jag har länkat (här ovanför) till en mycket fin och högkvalitativ c-vitamin i min webshop nedan med extra bioflavonioder som jag själv använder på både mig själv och mina klienter med goda resultat.

Adaptogena örter som stärker upp din kropp och gör dig mer motståndskraftig mot stress är t ex ashwaganda, schizandra, ryskrot, lakritsrot (intas ej vid högt blodtryck). För att stärka binjurarna kan du ta ett örtkomplex under en övergångsperiod, jag rekommenderar AdrenoPlus från Alpha Plus som har just dessa örter i sin produkt. (se ovan under kosttillskott).

Kemikalier av alla slag gör att sköldkörteln blir extra utsatt. Se till att du inte utsätter dig för mycket gifter såsom ex bekämpningsmedel välj krav och eko så mycket du kan, samt se till att dina hudkrämer och deodoranter m m är så rena och naturliga som möjligt. Det vi smörjer på huden går direkt in i kroppen och belastar organ ytterligare. Vid sköldkörtelstörningar så blir detta extra kännbart och förvärrar problemen.

Läkarbehandling och holistisk syn på din hälsa!
Ibland behövs läkarbehandling och du bör gå till din läkare för att få din sköldkörtel undersökt genom sköldkörtelprovtagning. I en del fall har naturligt grissköld- eller nötsköldkörtelextrakt använts mycket framgångsrikt i behandlingen, detta är naturligt för kroppen och har inte samma kemiska sammansättning som framtagna läkemedel. Det går också att jobba med en del aminosyror för att underlätta för kroppen att producera sköldkörtelhormer.

Dock är det viktigt att få till ett samspel mellan adekvat näringsintag och kost och att man förstår vilka näringsämnen som är involverande vid sköldkörtelproblematik. I en del fall behövs ingen medicinering och i andra fall behövs det. Genom att kombinera rätt kost och livstil med att skaffa sig kunskapen om hur sköldkörteln fungerar så kan fler slippa få dessa problem.

Mat för friskare liv
Min bok Friskare Liv med rätt mat innehåller massor med inspiration och 90 gluten-, mjölk, och sockerfria recept och passar alla som vill få mer energi och hjälp med att komma igång med förändringar i sin kost.

Boken innehåller recept på antiinflammatorisk mat med mycket näring. Den tar också upp hur du enkelt fermenterar (mjölksyrar) dina grönsaker för att få en naturlig probiotika och hur du förbättrar din tarmflora. Tarmfloran är mycket viktig för att få ett tillfrisknande i sköldkörtelproblematik.

Boken kan användas av alla som vill få hjälp och inspiration att ändra sin kost, minska socker, öka näringen och äta för att stärka sitt immunförsvar. Den lämpar sig för dig med sköldkörtelbesvär, utmattning, inflammation, tonåringar, medelålders, pensionärer. Boken har fått ett mycket fint mottagande och jag är mycket glad och stolt över att nu kunna erbjuda den till dig i min webshop. Ta chansen och beställ den redan idag.

Boken levereras på ett par dagar och du beställer den enkelt här.

Några ord om sköldkörteltester
Det är viktigt att du tar tester både på TSH, fritt T3, fritt T4, TRAK och TPO antikroppar. Många sjukhus och läkare beställer enbart TSH-tester och detta är alltså INTE tillräckligt för att bedömma hur sköldkörteln mår. När man ser hela bilden av hur T3 och T4 fungerar liksom antikroppsbildning så är det lättare att göra slutsatser. Även fast du har “normalt” TSH så kan det visa sig att du har obalanser på de andra markörerna. Många får alltså höra att deras tester är normala men patienterna känner av tydliga symptom, och detta kan alltså indikera obalanser som många går med i åratal.

Naturligtvis rekommenderar jag kontakt med en duktig läkare – många läkare tar alla dessa tester om du mår dåligt, detta är oerhört viktigt. Om du inte får gehör hos din läkare för att ta alla ovanstående tester, finns det alternativa vägar att gå:

Jag kan rekommendera provtagning med sköldkörtelpaketet genom Werlabs som är ett internetbaserad kliniskt provföretag med läkarkompetens. Länken hittar du här.

Jag har själv varit med om att enbart fått mäta TSH hos läkare och detta har alltså inte alls varit tillförlitligt, när jag själv har gått vidare och tagit fler prover har jag fått klart för mig att jag har behövt stärka upp min sköldkörtel på olika sätt.

Du kan söka hjälp hos funktionsmedicinskt utbildad läkare (finns enbart fåtal i Sverige) eller funktionsmedicinskt utbildad näringsterapeut som arbetar med labbanalyser.

Är du intresserad av att läsa fler inlägg oftare kan du följa mig på min facebooksida där jag kontinuerligt uppdaterar inspiration, recept och tips för friskare livsstil, du kommer till min sida här. Ladenberg Nutrition finns även på instagram, under namnet ladenberg_nutrition.

Du kan också prenumerera på blogginlägg eller nyhetsbrev, se längst ner på denna sida.

Vill du handla kosttillskott kan du göra det i min webbshop här.

Ta hand om din sköldkörtel, en viktig hormonproducerande partner i din kropp!

I kraft och hälsa,

Ellinor

Referenser
The Thyroid Connection, MD Amy Myers
Hashimotos’s Thyroiditis – Root Cause, MD Izabella Wentz
Autoimmue fix, Dr Tom O’Bryan
Näringsmedicinska uppslagsboken, Peter Wilhelmsson
About your thyroid, AACE Thyroid Awareness http://www.thyroidawareness.com/about-your-thyroid

Patil, A. Link between hypothyroidism and SIBO, Indian Journal of Endocrinology and Metabolism 2014:18 (3):307

Fasano A Physiological, Pathological and Therapeutic Implications of Zonulin-Mediated Intestinal Barrier Modulation: Living Life on the Edge of the Wall. American Journal of Pathology 2008;1243 173 (5):1243-1252

http://www.naringsmedicinsktidskrift.se/MichaelLam.html

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/selen/