hjc3a4rta

Hjärt- och kärlproblematik är en av de vanligaste dödsorsakerna i världen idag. Dessa problem ökar lavinartat och man har tidigare trott att det är högt kolesterol som orsakar detta vilket har visat sig vara helt felaktigt.

Många studier visar istället på att ett högt kolesterolvärde beror på ett högt blodsocker. Det höga kolesterolet skapar små inflammationer på insidan av våra kärl och då samlas alltså kolesterol på kärlväggen som en slags antiinflammatorisk verkan. Kolesterolet bildas i levern.

 

Härdade fetter och inflammation
En annan orsak till hjärt- och kärlsjukdomar är att vi äter mycket processade och härdade fetter. Tillsammans med högt intag av socker som ökar blodsockret så bildas som jag skrev ovan en inflammation i kärlen.

På vissa ställen i kärlen riskerar vi också att få problem med förträngningar, särskilt där vi tidigare har fått problem med en inflammation eller en skada. På detta ställe kan det samlas kolesterol för att reparera skadan. Slaggämnen från blodet fastnar och det bildas plack och till slut blir det en förträngning.

 

Högt kalcium kan ge ökad plackbildning
En fin balans mellan de olika näringsämnena är viktiga. Magnesium är en oerhört viktig mineral för hjärtat, den stabiliserar hjärtat och hjälper till att få ner hjärtslagen.

Högt kalcium kan ge ökad plackbildning. Kalcium behöver magnesium för att tas upp på ett bra sätt av kroppen. Dessa två mineraler är s k antagoniser till varandra. Även zink och D-vitamin är viktiga för slemhinnorna och för att vi ska få friska och fina kärl.

 

Omega 3 – viktigt

lipolar-balans-72dpi

Omega 3 är fettsyror är nödvändiga för kroppen, och har många viktiga funktioner som är oehört bra för vår hälsa. Omega 3 förebygger bland annat uppkomst av hjärt- och kärlproblematik, minskar ledbesvär, gör blodet lättflytande och stärker kärlväggarna. Kroppen behöver balans mellan omega 3, omega 6 och omega 9.

Komplettera din kost med omega 3 fetter från linfröolja, omega 3 tillskott eller genom att öka ditt intag av fet fisk och ägg. Tänk på att omega 3 kommer från alger och frön och därför är det av största vikt att djuren har ätit naturlig föda och inte processat foder i form av soja eller andra produkter.

I min webbshop hittar du bra exempel på olika omega 3 oljor som du kan handla här.. Jag rekommenderar särskilt den flytande Lipolar Balans som har en bra balans mellan omega 3 och jättenattljusolja samt Omega 3.

Odlad fisk hålls ofta i simbassänger med tak, dessa fiskar exponeras då inte naturligt av solens strålar och får då en annan sammansättning av de viktiga fettsyrorna samt vitamin D. Ekologisk, icke odlad fisk är därför det bästa alternativet om du är ute efter en animalisk omega 3 fettsyra.

Det är av största vikt att vi får ner mängden av omega 6 i förhållande till omega 3. Den förra är allt som oftast skyhög i förhållande till omega 3. Högt intag av processad mat, socker, omega 6 rika oljor som t ex majs- och solrosolja är mycket rika på omega 6.

Här ska du undvika allt processad fett och komplettera kosten med omega 3 (från fisk eller växtriket) samt b-vitaminkomplex, zink, magnesium och kalcium för att underlätta konverteringen till omega 3 fettsyror. Fettsyror från växter, frön och nötter omvandlas av kroppens enzymer, till att bli de användbara fettsyrorna GLA, EPA och DHA. Konverteringen mellan omega 3 börjar som fettsyran ALA och omvandlas sedan till EPA och DHA medan omega 6 omvandlas från LA till GLA och AA.

 

Ditt blodtryck

blodtrycksmc3a4tare

Du kan få ner ditt blodtryck genom motion, minskad stress men också genom att minska ner på slagg i kärlen. Där finns proteasenzymer som på ett naturligt sätt rensar upp slagg i kroppens kärl och vävnader, dessa motverkar inflammation på naturligt sätt.

Proteasenzymerna finns att köpa på burk i hälsokosten eller så kan du köpa dem direkt av mig i någon av mina två webbshopar genom att klicka här. eller så kan du söka på enzymeja och handla här

De finns naturligt som papain i papaya eller bromelain i ananas. Proteasenzymerna ska alltid intas mellan måltiderna för att minska inflammation. Tar du dessa till måltiden kommer de istället att fungera som en proteinnedbrytande enzym. De har alltså flera syften beroende på när du äter dem.

Det höga blodtrycket kan också komma från njurarna så det är viktigt att du även stöttar upp dem på rätt sätt. Njurarna mår bättre när blodsockret balanseras och om du dricker mera vatten samt gör en rening av kroppen i form av en detox för att minska på slaggämnen.

Tänk på din återhämtning, den är fundamental i din hälsa och mycket viktigt ur ett stressfysiologiskt perspektiv!

 

Ellinor
Källor och om du vill läsa mer:

Linfröolja

http://www.kostkoll.se/blog.php?bid=421&print=1
http://www.jeffreybland.com/uploads/alt%20therapies%20july-aug.pdf
http://www.mayoclinic.com/health/cholesterol/CL00002