teaspoon-of-sugar_0

Hormonerna påverkar oss varje sekund av livet. Men vet du att våra hormoner samspelar hela tiden med varandra och att kosten påverkar våra hormoner? Det som du stoppar i munnen antingen hjälper din hälsa eller stjälper din hälsa. Sexhormoner, insulinnivåer och blodsockerbalans är mycket intimt sammankopplade.

Varför är det så många människor som har en brist på sexlust idag?

En frisk och sund sexlust är någonting som är naturligt för oss och som är en del av människans biologi.

När vi äter mycket snabba kolhydrater som socker, vetemjöl (mjöl höjer blodsockret lika mycket som vanligt socker), stora mängder pasta och bröd, godis, läsk m m så höjer vi vårt blodsocker otroligt snabbt. Höga blodsockertoppar låter bukspottskörteln producera mängder av insulin och vi kan på sikt drabbas av någonting som kallas insulinresistens. Detta fenomen innebär att cellernas förmåga att reagera på insulin är nedsatt. Glukosupptaget påverkas därmed negativt och vi får för mycket glukos och därmed för högt cirkulerande blodsocker i kroppen.

Insulinresistens är ett allvarlig tillstånd eftersom den kan leda till bl a hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes typ 2, högt blodtryck eller på andra sätt skapa obalanser i kroppen. Det positiva är dock att man med ganska enkla kost- och livstilsförändringar kan bota insulinresistens.

Insulinresistens, blodsockersvängningar och minskning av sexhormoner

Allt socker vi får i oss, lagras in som fett med viktökning som följd och därmed blir hormonbalansen hos både män och kvinnor rubbad. Det kan leda till minskade testosteronnivåer hos män, och ökade östrogennivåer vilket kan medföra att män får “bröst” och en del mer kvinnliga attribut. Både män och kvinnor kan drabbas av acne och håravfall och hos kvinnor blir PMS-besvären markant försämrade eftersom de naturliga hormonerna blir rubbade. Män som har blodsockerobalanser drabbas oftare av erektionsproblem. Så istället för att ta ett läkemedel för potensen så är det många gånger livsstilen och kosten som ger tillbaka dessa naturliga funktioner.

Dåliga vanor som att stressa, röka och dricka för mycket liksom en exponering för alltmer ökade miljögifter har alla en dålig påverkan på våra naturliga sexhormoner. Hormonerna samspelar med varandra som i en samstämmig orkester. När allting fungerar blir det en fantastisk musik av det hela och härlig musik uppstår.

20140722-172125-62485174.jpg


På vilket sätt kan socker och det vi äter kopplas ihop till sexlusten?

1. Socker sänker testosteronnivåerna

Både män och kvinnor har testosteronhormoner, män har högre testosteronnivåer än kvinnor. Testosteron står för handlingskraft, drivkraft, förmåga att stå emot stress bättre, sexlust m m. För stort intag av snabba kolhydrater ger minskade nivåer av testosteron och det hör ihop med insulinresistens, bukfetma och minskad sexlust. Ökade nivåer av fett i kroppen ökar östrogen även hos män. Hos kvinnor kan minskade testosteronnivåer höra ihop med minskad muskelmassa, minskad sexlust, ökning av fett i kroppen och ett sämre minne.

2. Socker skapar leptin-resistens.

Leptin är ett hormon som reglerar många olika funktioner i kroppen och som är inblandat i bl a regleringen av vår aptit.
Om låga leptinsignaler når hjärnan kommer du att få hungerkänslor. När du har ätit ökar kroppens leptin och hjärnan får signal om att du har ätit tillräckligt och signalerar mättnad. När du äter stora mängder av socker, processad mat och mjöl slutar leptin att fungera, du får ingen signal om att du är “mätt”. Du fortsätter att äta även fast du egentligen inte är hungrig.

Fettcellerna fortsätter att producera leptin men hjärnan förstår inte detta och det leder till slut till leptinresistens. Mark Hyman MD menar att insulinresistens och leptinresistens ofta går hand i hand hos hans patienter.

Leptin styr också det sexuella beteendet. En studie i “The Clinical Endocrinology” tittade på tre grupper av män och fann att de som hade större leptin nivåer (mycket p g a leptinresistens) hade signifikant högre BMI och lägre nivåer av testosteron.

Vi börjar här se ett mönster vad insulinresistens, leptinresistens och lägre nivåer av testosteron gör med oss. Kan du också börja se vad det kan betyda för din sexlust?

3. Socker minskar nivåerna av tillväxthormonet (Human growth hormon)

Tillväxthormonet HGH har mest uppmärksammats för dess påverkan på muskeltillväxten, men HGH-utsöndringen har även effekt på fettförbränningen på flera sätt. Det kallas också för “ungdomshormonet” som tyvärr minskar med åldern och med minskad fysisk aktivitet men går att balansera med genom både sömn, kost och motion. Höga nivåer av HGH gör det svårare att lägga på sig fettmassa och stärker både de inre organen och ger ett ungdomligt yttre såsom slätare hud osv. HGH produceras som mest under sömnen och som starkast mellan kl 22 och 2 på natten varför det är viktigt att gå och lägga sig i tid. HGH hjälper dig också att behålla din sexlust.

Minskad muskelmassa, ökat viserat fett (bukfetma) och risk för diabetes typ 2 och sänkt sexlust är alla symptom på minskade nivåer av HGH.

Forskare har hittat en länk mellan HGH, insulinnivåer och sexuell funktion. Studier visar hur höga insulinnivåer minskar din kropps förmåga att tillverka HGH och testosteronnivåer samt minskar sexlusten.

4. Socker gör dig trött

När du äter socker och snabba kolhydrater får du en kraftig blodsockertopp. Insulinet får jobba på högvarv för att sänka blodsockret och du är inne i en ond cirkel av blodsockersvängningar som skapar trötthet och sug efter mer snabba kolhydrater.

Socker kan göra dig trött på andra sätt genom en neurotransmittor som kallas Orexin. Orexin reglerar bl a aptiten.

I en studie som är publicerad i tidningen “Neuron” såg man att aminosyror (protein) ökar orexinet och därmed förmågan att känna sig alert. Intag av socker har å andra sidan en motsatt effekt och bidrar till trötthet.

5. Socker triggar stress och ångest

Stora mängder med socker gör dig trött. Blodsockertopparna och dalarna leder till att du blir mer hungrig, får cravings efter mer samtidigt som det inte känns bra. Blodsockersvängningarna leder till känslosvängningar, depression och ångest.

Höga insulinnivåer leder också till kroniskt höga nivåer av kortisol (ett stresshormon). När både insulin och kortisol ligger högt leder det till att du får minskad muskelmassa, lagrar in fett i kroppen och det hämmar i sin tur din sexlust.

Hur ska du göra för att balansera upp dina sexhormoner på naturlig väg?

20140524-201216-72736338.jpg

* Att ändra sin livsstil och börja motionera får enorma hälsofördelar. Du sänker ett högt blodtryck, sänker blodsockret, genom pulsökningen får hjärtat motion och du sänker stresshormonerna och höjer måbrahormoner.

* Att skära ner på sockret gör underverk med dina hormoner. Insulinnivåerna och blodsockret stabiliseras och genom att detta sker så får du också en rad andra hälsoeffekter på kroppen. Att en måltid kan påverka din biokemi så mycket kanske blir en motivation för dig om du vill må bättre. Varje måltid räknas och du kan börja redan idag!

* Att äta mer av färska grönsaker, frukter och bär tillsammans med oprocessad mat ger din kropp och knopp rätt bränsle.

* Att undvika mjöl och pasta, då gluten har mycket störande effekter på kroppen, (läs ett av mina tidigare blogginlägg om gluten här ),

* Att äta högkvalitativt protein och hälsosamma fetter i form av avocado, fet fisk, nötter, frön, olivolja och kokosolja är alla exempel på näringsriktig och bra mat för dig.

Om du önskar läsa fler inlägg från mig så skriver jag regelbundet på min facebooksida, där jag lägger ut recept, inspiration och tips för friskare livsstil, här kommer du till min sida.. Du kan också prenumerera på mitt nyhetsbrev genom att fylla i dina uppgifter till höger på sidan.

Önskar du handla kosttillskott så kan du handla det i min webshop här.

Bästa hälsningar,

Ellinor

Källa och referenser:

http://drhyman.com/blog/2014/08/29/killing-sex-drive-one-bite-time-5-surprising-ways-sugar-lowers-libido/

http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=438

http://www.perfekthalsa.se/vikt/leptin-varldens-viktigaste-hormon-speciellt-om-du-ar-overviktig/

http://www.dn.se/livsstil/halsa/hormonet-som-raddar-ditt-sexliv/