Unknown

Det är december och mörkt ute. Många är sjuka nu och känner sig på väg att bli dåliga. Oavsett om det är förkylningar, halsont eller bara brist på energi så går det att med hjälp av tipsen nedan förhindra att bli sjuk eller få lindring om du drabbats av en förkylning.

Grundproblemet i sig är att många av oss äter alldeles för näringsfattig mat. När klimatet blir mörkare, det blir kallare får vi inte samma energi från solen utan kroppen måste förlita sig helt på sina egna resurser. Vi äter mat men ofta är den både näringsfattig och kaloritung med dels för mycket socker, e-ämnen och för lite färska råvaror. Socker i sig sänker immunförsvaret med upp till 40% och det sitter i flera timmar efter sockerintaget. Det är alltså lättare att drabbas av infektioner och virus när du har ätit en sockertung mat.

Tänk också tanken – vilken mat ger vi till våra barn när de är sjuka? Glass? Alltså inte ett bra val eftersom vi inte vill sänka immunförsvaret ytterligare när de är sjuka. Ett bättre val är en smoothie på bär och lite frukt, undvik mjölkprodukter av alla slag vid öronproblem, slembildande hosta, förkylning eftersom mjölken är slembildande och förvärrar problemen. Många blir förvånade hur bra man blir i öroninfektioner bara man avhåller sig från mjölken. I sig är inte detta konstigt eftersom många har en nedsatt förmåga att bryta ner mjölkprodukter. Med en nedsatt tarmflora (inte lika diversifierad tarmflorabakteriebalans) så uppkommer mer och mer intoleranser mot mat och det blir en ond cirkel.

Grunden först!
Grunden blir därför att se över hur du äter generellt först. Det finns inte ett kosttillskott som kommer att göra nytta om du inte börjar ta tag i grunden – kosten först!

Hur mycket färsk mat äter du?

4_eat-right

Hur mycket grönsaker, bär och frukt äter du på en dag? Kommer du upp i minst 500 gr som är minimibehovet per dag? Helst bör vi komma upp till 1 000 gr per dag och vi bör få i oss flera olika färger, olika typer av frukter, grönsaker och bär varje dag.
Vilken kvalitet är det på maten du äter? Är den ekologisk eller full av bekämpningsmedel?
Vilken ålder är du i? Hur mycket tränar du per dag? Äter du läkemedel? Olika faktorer påverkar immunförsvaret olika mycket.

Som ett exempel – killar och tjejer som är i puberteten behöver extra mycket näring, massor med vitaminer och mineraler och rätt mängd och rätt kvalitet av både protein, fett och kolhydrater. Paradoxalt nog så äter tonåringar mellan 12-25 år sämst av alla kategorier i Sverige. De äter minst grönsaker, äter mest socker och minst näringsrik mat av alla. Inte undra på att många får infektioner som inte ger med sig.

Man kan inte förvänta sig att vara frisk om man äter skräp.

De råd som jag har sammanställt här nedan är till hjälp för dig när du vill stärka upp din allmänna hälsa oavsett ålder. Ge kroppen de rätta förutsättningarna och den kommer att svara genom att ge dig både mer energi och ett höjt immunförsvar.

1. Dricka massor av rent vatten.
Eftersom många av oss är uttorkade utan att veta om det, behöver vi dricka massor av mer vatten. Dels så underlättar du för organen och sköljer ut slaggprodukter lättare ur kroppen. Normalt sett behöver vi dricka ungefär 2 liter vatten varje dag, men detta beror naturligtvis på hur mycket du svettas och på hur mycket kaffe, svart te och alkohol du dricker. Ovsett hur mycket av ovanstående du dricker så får vi i oss för lite vatten. 30 ml/kg kroppsvikt är en bra riktlinje för ditt vätskebehov per dag. Drick största delen mellan måltiderna och undvik för kallt eller kolsyrat vatten.

2. Stärka upp immunsystemet genom att ta bort allt tillsatt socker och hel- och halvfabrikat.
När vi är på väg att bli sjuka behöver vi göra precis tvärtom mot vad många gör. Äta ännu mer näringsrikt och boosta vårt system med massor av naturliga långsamma kolhydrater, hälsosamma fetter och proteiner. Gör dig av med skräpmaten. Eftersom detta också ger dig en inflammation så ökar du på risken att bli sjuk om du äter skräpmat och socker.

3. Stärk upp dig med rätt fetter
Kallpressad olivolja, kokosolja, linfröolja, sesamolja, ekologiskt smör, fet fisk, avocado, fröer, nötter är alla bra exempel på bra fetter som din kropp behöver. Släng ut margarinet en gång för alla och se till att du även gör dig av med för omega 6-rika oljor såsom solrosolja, majsolja och billig matolja, då dessa är inflammationshöjande.

avocado

4. Ta bort ämnen som skapar mycket födoämensintoleranser såsom gluten och mjölk.
Många människor har en känslighet för dessa två livsmedel utan att veta om det. Det skapar i sig ett slitage och skapar en svaghet i kroppen som kan sätta sig på olika ställen, egentligen där man har sin svagaste länk. Det behöver inte alltid vara kopplat till mage och tarmproblem. Läs inlägg om gluten här.

Mjölkprodukter i sig är slembildande och är svåra för kroppen att bryta ner eftersom många av oss är känsliga mot både laktosen och mjölkproteinet (kaseinet). Kroppen får jobba hårt på att bryta ner mjölkprodukterna och detta tar energi från immunsystemet. Så bättre att avlasta för kroppen och underlätta för både matsmältningen och tarmarna. Mjölk innehåller också stora mängder laktos (mjölksocker) vilket gör att blodsockret skjuter i höjden till följd av att vi får en förhöjd insulinfrisättning.

5. D-vitamin
D3 vitaminet är ett vitamin (egentligen ett hormon) som hjälper kroppen och immunsystemet med en mängd olika saker. Vår största och viktigaste källa till D-vitamin kommer från solen och därför så blir vi som bor på det norra halvklotet extra utsatta för d-vitaminbrister. Läs gärna mitt blogginlägg om D-vitamin i sin helhet, där hittar du källor till D-vitamin i livsmedel samt doseringar mer detaljerat (se länk i slutet av detta stycke). Ett dagligt tillskott för oss nordbor på 2500 ie-5 000 ie är ett måste för vuxna från oktober – april. Låg d-vitamin nivå är länkat till en rad sjukdomar från cancer, hjärt- och kärlproblematik till att lättare drabbas av ex influensa och förkylningar. Barn behöver också ta tillskott och bör ligga på ca 1000-2000 ie beroende på storlek och längd. Är du orolig för din d-vitaminnivå kan du ta ett blodprov hos din doktor för att få svar. Läs tidigare inlägg om d-vitamin här.

Här kan du handla d-vitamintillskott

7. Zink och C-vitamin
Även zink är en mäktig spelare för immunförsvaret och utgör tillsammans med d- och c-vitamin en bra trio för att just förhindra insjuknande i förkylning eller influensa. 20-40 mg per dag är den generella dosen för zink och för c-vitamin kan man under ett par dagar dosera en högre dos när man är på väg att bli sjuk på 1-3 gram per dag jämt fördelat under dagen.

Zinkrika livsmedel är:
Paranötter, pumpakärnor, vetegroddar, skaldjur, kött.

C-vitaminrika livsmedel är:
Citrusfrukter, vitkål, nypon (nyponskalspulver fungerar utmärkt att göra sin egen nyponsoppa på), broccoli, bär o s v.

Zink kan du handla här
C-vitamin kan du handla här

8. Ät mer av inflammationsdämpande mat

Unknown

Såsom vitlök, lök, kajennpeppar, ingefära, bär, grönsaker, fet fisk. Även gurkmeja är starkt antiinflammatoriskt genom färgämnet curcumin. Se till att du köper rätt kvalitet av curcumin och om du använder det i matlagning så ska detta ej koka utan användas precis innan servering.

9. Se till att du sover ordentligt.
Under sömnen så får dina organ semester och kan reparera sig själva. Både levern och njurarna får avlastning. Se till att du inte äter 2-3 timmar innan läggdags eftersom sömnen då påverkas av matsmältningen. Läs inlägg om sömn här.

10. Stresshantering och avkoppling är viktigt
Om du har haft en stressig period är det viktigt att de ser till att få återhämtning. Stress sliter på ditt immunförsvar och gör dig mer mottaglig för att bli sjuk. Få en lugn stund och ta hand om dig efter stressiga perioder. Stresshormonerna i sig höjer kortisol och adrenalin och även blodsockerbalansen blir rubbad av lång tids stress. Detta frestar på immunförsvaret och kan leda till ohälsa och att lättare drabbas av infektioner.

11. Se till att din mage fungerar bra.
80% av ditt immunförsvar sitter i tarmen och genom att ta hand om din mage ser du till att hålla dig frisk. Ät psylliumfröskal ibland om du är förstoppad, se då till att dricka extra mycket för att föra ut slaggprodukter från tarmen. Ät mycket fibrer i form av grönsaker och bär, tugga maten ordentligt och har du problem med matsmältningen kan matsmältningsenzymer hjälpa till liksom saltsyratabletter. Många har underskott på saltsyra och medicinerar ironiskt nog istället för överskott på saltsyra. Man kan enkelt testa sitt behov av saltsyra genom att ta 1-2 tabletter av HCL (saltsyra) till måltiden och se om man får en bättre matsmältning.

Oftast får man den effekten att avföringen blir jämnare, mjukare och man smälter maten på ett helt annat sätt. Även probiotikakapslar liksom mjölksyrade grönsaker stärker upp mage- tarm.

Här hittar du bra tillskott för mage- och tarm

Här hittar du inlägg om att få friskare mage- och tarm.
Hur botar man IBS, läs inlägg här.

12. Stärkande örter
Under vintern kan det vara bra att få lite extra energi av fantastiska örter som echinacea, astragalus, ginseng och t ex rosenrot. Även bipollen är fantastiskt stärkande för immunförsvaret och en en naturlig produkt som kommer från bina. Den produkt jag använder själv är Propolis från Alpha Plus. Den kan jag ta i perioder när jag är extra utsatt, sovit dåligt eller bara vill stärka upp immunförsvaret. Det går utmärkt att blanda dessa adaptogener i en smoothie och likadant lägg probiotikan direkt i smoothien och mixa ordentligt.

Vill du läsa mer om mina inlägg och få tips om hur man får en stark hälsa, få tips och råd på recept och mycket annat kan du följa min sida på facebook där jag skriver regelbundet, sidan hittar du här:

Du kan också prenumerera på min blogg till längst er på sidan så får du uppdaterade blogginlägg. Vill du följa mig på Facebook där jag regelbundet skriver artiklar, postar recept och ger inspiration om friskare livsstil här.

Min nya e-bok, Nytt liv, 10 veckors program för en föryngrande livsstil, kan du läsa mer om här.

Ta hand om dig!

Hälsa och kraft till dig.

Ellinor