Våren är på gång nu. Ännu har inte pollen kommit till vårt land men snart har grönskan slagit emot oss med all kraft. Det går snabbare än vi tror. För många är detta också en fruktansvärt jobbig tid, för de som har problem med pollenallergi blir våren en pina. Vi vill vara ute mycket men för pollenallergikerna så blir det många gånger ohållbart.

Man blir mycket trött av pollenallergi och när man dessutom äter allergitabletter blir kroppen ännu tröttare.

Du kan påverka din pollenallergi genom maten

1. Ta bort gluten
Att ta bort gluten helt under pollensäsongen gör att kroppen får en mindre belastning och gör att många mår mycket bättre i sin allergi. Gluten finns i sädeslagen vete, råg och korn. Pollen är en protein som kroppen ska bryta ner och många som har pollenallergi har dessutom problem med sin matsmältning och med mage- och tarm. Det blir så att säga en dubbel belastning för kroppen. Kanske har ni som har pollenallergi märkt av just korsreaktioner under den värsta pollensäsongen? Äpplet kliar i munnen och ett glas rödvin känns inte alls bra. Det blir korsreaktioner av stenfrukter, d v s frukter som har kärnor.

2. Ta bort mjölkprodukter
Även uteslutande av mjölkprodukter gör att många mår mycket bättre i sin pollenallergi eftersom detta också belastar kroppen på olika sätt.

3. Rena råvaror
Ju renare mat du äter och ju mindre hel- och halvfabrikat du äter, under pollensäsongen desto bättre brukar pollenallergin bli.

4. Hejdå till socker
Att ta bort mycket av dina sockerprodukter i form av vanligt raffinerat vitt socker, vetemjöl (visst vetemjöl är en snabb kolhydrat och innehåller socker), kakor, godis, läsk, saft, glass o s v gör att du avlastar kroppen och tarmfloran som reagerar mycket negativt på socker.

5. Lägg till rätt typ av fetter
Tänk också på att du äter rätt typ av fett och en variation av fett. Ät omega-3 rikt fett i form av feta små fiskar (makrill, sardiner etc, i de stora feta fiskarna som lax ackumuleras större andel miljögifter, och dessutom är den lax vi köper i affärerna ofta odlad och innehåller felaktig fettkomposition eftersom fiskarna inte får ett naturligt marint foder), fiskolja eller linfröolja, kallpressat kokosfett och ekologiskt smör, kallpressad olivolja, avocado, fröer, nötter, sesamolja.

Undvik margariner, billiga växtoljor som majsolja, solrosolja och matolja som är mycket rika på omega 6 och som vi inte behöver mer av då vår “västerländska” kvot av omega 6 är alldeles för hög i förhållande till vår omega 3 kvot.

När du tar bort ovanstående ämnen ur kosten så förbättrar du din inre biokemi, kroppen får rätt förutsättningar att självläka. Så det är en god idé att göra dessa förändringar mer långsiktigt – inte enbart under pollensäsongen.

Tillskott som brukar förbättra tillståndet
Att ta enzymer som bryter ner proteiner (mellan måltider) så kallade proteaser samt antioxidanter i form av extra C-vitamin och mjölksyrabakterier brukar också hjälpa de som har en svår pollenallergi.

Grundproblemet är dock en störning i tarmen och detta behöver man komma tillrätta med, det kan röra sig om en intolerans mot ett födoämne eller att man t ex har en störning i bakteriefloran i tarmen. Sök hjälp hos en terapeut för att jobba med magen om du har svåra problem. Ju kraftigare reaktion mot pollen och gräs – desto större är problemet nere i mag- och tarmkanalen. Problem med magen kan också yttra sig som ledvärk, depressioner, ångest, eksem, acne, migrän m m. En mage i balans ger hela kroppen rätt förutsättningar att må bra.

Binjurarna får jobba extra mycket under pollensäsongen eftersom de producerar kortisol. Kortisol frisätts i stora mängder under allergiperioderna för att kroppen ska försöka mildra den allergiska reaktionen. Kortisol är ett hormon som frisätts vid inflammation och stress och som vi behöver ha balans av. För hög kortisolutsöndring under lång tid i form av allergiska problem eller stress gör att binjurarna (som producerar kortisol och adrenalin) blir utmattade och vi upplever låg energi, trötthet, orkeslöshet. Det är därför många pollenallergiker också är mycket trötta under allergisäsongen.

Livsstilsråd för pollenallergiker
Allergireaktioner gör att binjurarna utsöndrar mer kortisol, kortisolpåslaget leder till hormonobalanser, blodsockersvängningar, trötthet. Se till att du vilar när du är trött, ansträng dig inte med för högintensivträning när du är mycket allergisk, kroppen behöver återhämta sig. Säg nej till saker, sänk prestationskraven.

Att inta kosttillskott som stärker din stresstålighet och kroppen under allergisäsongen (och även under utmattning): C-vitamin, Adrenoplus från t ex Alpha Plus (örtkomplex som innehåller adaptogener, örter som gör dig mer motståndskraftig mot stress: ashwaganda, rosenrot, schisandra och cordyceps), magnesium och b-vitaminer kan också vara ett bra sätt att stärka upp kroppen vid stressade tillstånd.

Förslag på kosttillskott hittar du nedan, du kommer till min webshop genom att klicka här.

Pollazym
PollaZym innehåller enzymer som sätter igång kemiska reaktioner i kroppen. Olika sorters enzymer har olika funktioner. Bland annat finns proteasenzym, bromelain (enzym från ananas) och papain (enzym från papaya) som hjälper till att bryta ner osmälta proteiner. Pollazym innehåller också quercetin som är en bioflavonoid och verkar som en naturlig antihistamin vilket dämpar den allergiska reaktionen. PollaZym passar perfekt att ta under vår och sommar. Bör ej tas av personer som äter waran eller blodförtunnande medel samt gravida.

Du kommer alltså inte att bli trött av dessa enzymer som du blir av läkemedel mot allergi. Tänk på att ta tabletterna mellan måltiderna, detta är mycket viktigt, i annat fall bryter proteasenzymerna ner proteinerna som du precis har ätit, vi vill att de ska jobba mellan måltiderna istället för att minska inflammationen i kroppen (ja pollenallergi är en slags inflammation). Det tar några dagar innan du får full effekt av pollaZym. länk till pollazym.

Ultra Flora Plus
Ultra Flora Plus innehåller 25 miljarder mjölksyrabakterier per kapsel. Mjölksyrabakterier är naturligt förekommande i en fungerande mag- och tarmmiljö. Bakteriestammarna i UltraFlora Plus är de vanligast förekommande i kroppen, Lactobacillus acidophilus NCFM och Bifidobacterium lactis Bi-07, de kommer att hjälpa till att bilda andra kolonier av bakterier i din tarm. D-vitamin bidrar till immunsystemets normala funktion samt har en roll i celldelningsprocessen. En kapsel UltraFlora Plus innehåller 25 miljarder mjölksyrabakterier. Länk till Ultra Flora Plus.

C-vitamin
Varje tablett innehåller 500 mg c-vitamin samt citrusbioflavonoider. C- vitamin är en mycket effektiv antioxidant och tillsammans med extra tillsatta citrusbioflavonoider så hjälper du immunförsvaret att bli bättre rustat och binjurarna att få näring. Länk till c-vitamin.

Vitamin-och mineralkomplex
Utöver detta skulle jag också rekommendera en multivitamin- och mineraltablett som ger dig en bra bas.

Jag rekommenderar Daily, från Alpha Plus, högkvalitativt mineral- och vitaminkomplex med mycket antioxidanter. Här hittar du Daily.

Vill du följa mig på facebook så skriver jag regelbundet och inspirerar till en friskare livsstil, läser studier och forskning om nutrition och hälsa, postar recept m m, adressen är: https://www.facebook.com/ladenbergnutrition

Du kan också prenumerera på blogginlägg genom att fylla i längst ner på sidan.

Ellinor

Referenser:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20130079
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19598302
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12847478
http://alpha-plus.se/naturligt-skydd-vid-allergi-och-astma/
Näringsmedicinska Uppslagsboken, Peter Wilhelmsson
http://drhyman.com/blog/2010/05/12/is-there-any-route-but-prescription-medication-to-get-allergy-relief/