En stor japansk studie som publicerades i mars 2018 i den ansedda tidningen BMJ British Medical Journal visar att risken att drabbas av olika cancersorter blir ungefär 20% lägre om man har högre mängd skyddande nivå av D-vitamin i blodet. Risken att få levercancer minskade med 50% hos män om man har skyddande nivåer av D-vitamin i blodet. Studien pågick under cirka 16 år och omfattade drygt 33 000 personer i åldrarna 40-69 år.

Skyddande D-vitaminnivåer verkade också minska risken att drabbas av bröstcancer efter klimakteriet hos kvinnor, men verkade inte påverka risken att drabbas av prostata- eller lungcancer.

I en annan studie från april 2018 påvisas ett samband mellan låga D-vitaminnivåer och ökad risk för att drabbas av Diabetes typ 2 som är en livsstilssjukdom.

Att D-vitamin är en skyddande vitamin för mängder av sjukdomar såsom inflammation, autoimmunitet, benskörhet, nedstämdhet, kognitiva nedsättningar i hjärnan med mera är redan bekräftat i flera studier. D-vitamin är involverat i mängder med olika processer i kroppen och i våra organ och man beräknar att ungefär 300 olika enzymreaktioner i våra celler är beroende av D-vitamin. Eftersom solen är vår primära och bästa källa till D-vitamin så blir det särskilt aktuellt för oss som bor på norra halvklotet att se till att skydda oss mot brister.

Du kan läsa mer om D-vitamin, skyddande nivåerna som du bör ligga på och mycket mer i ett tidigare blogginlägg av mig här. 

Någonting som är mycket viktigt i samband med att man tar D-vitamintillskott är också att man har skyddande nivåer av magnesium i kroppen. Magnesium är en synergist (förstärker upptaget) till D-vitamin, och låga nivåer av magnesium kan göra så att D-vitaminet istället leder till förkalkningar i blodet, D-vitaminet kan alltså inte gå ut i skelettet utan stannar i våra vävnader.

Magnesiumbrist är en av våra allra största mineralbrister i västvärlden av flera anledningar, vi tenderar att inte äta tillräckligt med magnesium i vår kost (finns i nötter, grönsaker, vegetabilier) utan äter en mer kalciumrik kost (mjölkprodukter m m) samt att vi stressar mycket. Magnesium är i allra högsta grad involverad i våra stressreaktioner genom att det bildar kortisol och adrenalin. Magnesium är en mycket viktig mineral för kroppen som är involverad i över 300 enzymreaktioner precis som D-vitamin.

Så se till att du har skyddande nivåer av både D-vitamin och Magnesium i kroppen och håll dig friskare.

Om du önskar handla kosttillskott av mig så kan du göra det här. 

Följ mig gärna på Facebook eller instagram (ladenberg_nutrition) och prenumerera på nyhetsbrevet till höger på sidan.

I kraft och hälsa,

Ellinor

 

Referenser

https://www.bmj.com/content/360/bmj.k671
https://health.ucsd.edu/news/releases/Pages/2018-04-19-Vitamin-D-Deficiency-Linked-to-Greater-Risk-of-Diabetes.aspx
http://jaoa.org/article.aspx?articleid=2673882