Därför ska du använda kokosolja varje dag

Coconutoil1

Kokos är en magisk frukt och från den får vi massor av fantastiska produkter såsom kokosmjölk, kokosflingor, kokosmjöl, kokosvatten och inte minst den helt fantastiska kokosoljan som har en rad verkligen fantastiska verkningsområden. Kokosolja och kokosfett är samma sak – kokosoljan blir flytande vid ca 25 grader och av den anledningen kan den kallas både för kokosfett och kokosolja.

Det är den kallpressade ekologiska kokosoljan som har de nyttiga effekterna, så se till att du väljer en sådan olja som har kvar sina ursprungsämnen fina antioxidanter och fettsyror. Det silvriga kokosfettet som finns i livsmedelsbutikerna är lika processat och upphettat som margarin och har alltså inte de nyttiga effekterna. Se till att du väljer en kokosolja av bra kvalitet och att den är både ekologisk och kallpressad.

Vilket typ av fett behöver vi? Är mättat fett farligt?
Vi behöver en blandning av olika fetter. Vi brukar skilja på mättat fett (kokosolja, smör, fett från kött), enkelomättat fett (olivolja, nötter, kyckling, avocaco osv) samt fleromättat fett (fet fisk, linfröolja, valnötter osv).

Fett är ett mycket viktigt makronäringsämne (tillsammans med kolhydrater och proteiner) och av olika skäl så har vi haft en fettfobi och fetthysteri kring framförallt mättade fetter som tidigare har indikerat att detta kan höja kolesterolvärdet och vara skadligt ur hjärt- och kärlsynpunkt. Man har under senare år funnit att det inte finns någon direkt koppling till mättat fett och hjärt- kärl sjukdom. Mättat fett verkar snarare vara helt neutralt för hjärtat. Dock så är det viktigt att vi har en balans på det fettintag vi äter. Vi bör som jag tidigare nämnde äta olika typer av fett. När vi pratar om kokosoljan så kan 1-2 msk per dag vara en helt rimlig dagsdos, medan du också bör äta kallpressad ekologisk olivolja, fet fisk, nötter, linfröolja, chiafrön, andra fröer, avocado, sesamolja o s v i din dagliga kost. Det finns alltså ingen anledning till att vara rädd för att äta mättat fett, men du bör se till att du har balansen mellan dina olika fettkällor. Det är snarare variationen som är viktig.

Det som är direkt skadligt för dina blodfettsvärden och för att undvika höga kolesterolvärden (av LDL det onda kolesterolet) är att du äter för mycket socker och snabba kolhydrater. Det är någonting som du absolut ska undvika om du vill ha fina blodvärden.

Kokosolja är en mättad, medellång fettsyra
Kokosolja är en mättad fettsyra och som sådan innebär det att den tål värme och upphettning mycket bra. Kokosoljan blir flytande vid ca 25 grader och tål upphettning upp till 198 grader. Kokosoljan är en medellång fettsyra (MCFA), vilket gör att den har mycket lätt att brytas ned av kroppen och den kan omgående användas som energi till kroppen och inte lagras in som fett. Den medellånga fettsyran påskyndar alltså ämnesomsättningen och förbränner fler kalorier vilket kan resultera i viktminskning för den som vill.

Fördelen med den medellånga fettsyran är att fettet ej tas upp i kroppen av lymfan som andra fetter utan den tas upp från tarmen genom portådern. Portådern går först till levern och sedan direkt ut i resten av kroppen och blodet. Kokosoljan kan på detta sätt mycket snabbt tas upp som energi och de medellånga fettsyrorna avlastar på detta sätt också bukspottkörteln som annars belastas genom tillverkningen av matsmältningsenzymer. Många som har matsmältningsproblem eller nedsatt matsmältning har en nedsatt enzymproduktion och har svårare att smälta maten. Eftersom det är mycket lätt för kroppen att bryta ned fettet blir personer med ulcerös colit, chrohns eller andra magpproblem hjälpta av att äta kokosfett.

Monolaurin- och kaprylsyran
I kokosfett finns det två fettsyror som är särskilt intressanta att titta vidare på. Det är laurin- och kaprylsyran.

Laurinsyran är en mycket viktig fettsyra och också ett essentiellt näringsämne som finns i kokosfett. Laurinsyran finns också naturligt i bröstmjölk, den ger den nyfödda ett skydd mot bakterier- och parasitangrepp. Laurinsyran omvandlas sedan till en annan syra som kallas monolaurin. Monolaurin har många bakterie- och svampdödande egenskaper som motverkar svamp, herpes, stafylocker, streptokocker, influensa o s v.

Kaprylsyran har också en mycket god effekt på att få bort oönskade mikrober och bakterier i kroppen. Framförallt så gynnar den också tillväxten av goda tarmbakterier i kroppen som är oerhört viktigt för hela vårt immunförsvar.

P1010271

Vad kan kokosoljan användas till?
Stek med kokosoljan – den tål värme mycket bra
Baka med kokosoljan – recept på ett fantastiskt gott glutenfritt bröd hittar du här.
Smoothies – lägg i en klick kokosfett för optimal energi, perfekt innan eller efter träningspass
Göra goda desserter – jag har flera recept på min blogg om detta, du hittar en favorit här
Rawfoodbollar – jag har flera recept på min blogg om detta, du hittar en favorit här.
Energibars
Ta en msk kokosfett i gröten på morgonen – du får snabb energi och håller dig mätt länge
Ta en msk kokosfett i kaffet – du får snabb energi och håller dig mätt länge
På huden för att återfukta, smörja in eksem
Makeup remover – fettet gör att make upen löses up
Sköldkörteln – ett fett som hjälper till att stötta sköldkörteln, läs mer i mitt tidigare blogginlägg här.
Deodorant – bakteriedödande. Du kan tillsätta lavendel, citron eller annan god doft så kan du göra din egen deodorant
Hårinpackning – till håret eller hårtopparna för att återfukta och ge näring. Använd i lagom mängd så att håret inte blir för fett
Solskydd – kokosoljan motsvarar ungefär solskyddsfaktor 4
Peeling – gör en egen peeling med kokosolja, eteriska oljor och salt
Läderinpackning – smörj in skorna, skärpet eller läderstolen med kokosfett för att få ett fint skydd.
Tandkräm – borsta tänderna med en blandning av kokosolja, bakpulver. Bakteriedödande effekt.
Massageolja – perfekt massageolja som också tillför huden näring
Munskölj – Oil pulling – gurgla och skölj munnen med kokosfett varje morgon i 10-15 min. För att få bort missfärgningar, bakterier på tänderna. Se länk under källor längst ned.

Du kan köpa en mycket kokosolja av högsta kvalitet i min webshop, leverans på 2 dagar. Kokosoljan håller sig i ca 2-3 år i skafferiet. Klicka här för att läsa mer. Jag brukar förvara den i skafferiet för att få den härliga krämiga konsistensen. Den behöver inte förvaras i kylskåp för hållbarhetens skull.

Hoppas att du kommer att gilla kokosolja och kokosfett lika mycket som jag gör.

Följ mig gärna på facebook där jag regelbundet skriver om naturliga råvaror, lämnar recept, kommenterar studier och förkovrar mig i allt som har med hälsa och kost att göra så kan du klicka här. Du kan också anmäla dig till mitt nyhetsbrev längst ner på sidan.

Kraft, hälsa, energi,

Ellinor

Källor, kokosolja och mättat fett m m:

http://coconutoilsecret.com/dr-mercola-interviews-dr-hyman-full-interview/

Naturmedicin och Hälsa nr 8, 2004

http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/local_165814.pdf

Alzheimer och ketogen diet såsom kokosolja, har positiva effekter: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18625458

http://authoritynutrition.com/why-is-coconut-oil-good-for-you/

http://authoritynutrition.com/oil-pulling-coconut-oil/

http://annals.org/article.aspx?articleid=1846638

http://ettsotareblod.se/hur-farligt-ar-egentligen-mattat-fett/

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22583051

http://ajcn.nutrition.org/content/93/4/684.abstract