6edc8dc270feef14e4727401917727d4

Överlag så är det en tung period för oss nordbor nu. Mörkret kommer redan vid halv fyra på eftermiddagen och solen går inte upp föränn efter kl 8. Det är tyngre även för kroppen nu när vi har ställt om till vintertid. Melatoninet – det s k sömnhormonet påverkar oss och det finns naturligt i kroppen. Tryptofan är en essentiell aminosyra som är nödvändig för kroppens tillverkning av serotonin (lyckohormon) och melatonin. Att äta proteiner är mycket viktigt för att kunna bilda dessa hormoner. Tryptofan finns b la i kyckling, ägg, mjölk och nötkött.

För att kunna hålla rätt dygnsrytm är det viktigt att du är ute i dagsljus. Det enda sättet för oss som jobbar under vanliga kontorstider är att ta en promenad på lunchen. Det är viktigt att komma ut när det är ljust och det spelar ingen roll om solen skiner. När du är ute i dagsljuset ger du signaler till hjärnan att det är dag, och det är inte dags att sova ännu.

Se till att du får ljus på arbetsplatsen, ska du träna på lunchen träna utomhus genom promenader, cykling, löpning. Placera dig nära fönster och ljus var du än är och se till att vistas i ljusa rum.

Melatoninet sätter igång att verka när mörkret kommer, det är därför vi blir så sömniga på eftermiddagen under denna årstid och det är därför vi behöver mindre sömn under sommaren. Det är melatoninet som gör att vi blir sömniga.

Överlag så säger den här årstiden att vi ska ta det lugnare. Hade vi levt med naturen hade vi sovit flera timmar mer än vad vi normalt gör. Den stora paradoxen är just att vi snarare varvar upp nu inför jul, det är så mycket som ska fixas och ordnas. Det ska bakas till adventsbaket och det ska ordnas med glöggmingel och vara med på barnens alla avslutningar. Vi dricker mer kaffe och snabba kolhydrater när vi blir sömniga för att vakna till och förstår inte varifrån denna trötthet kommer.

Försök att följ med årstidens rytm. Inse att kroppen inte har samma energi som en solig sommardag, och försök att varva ner och kom i säng tidigare. Ta hand om dig själv och prioritera din vila och sömn under denna årstid.

Ellinor