Gillar du julmat men tycker det är svårt att prioritera bland rätterna?
Vill du få hjälp med en julbordsstrategi och hur du ska tänka för att inte gå upp i vikt?
Känner du dig lätt ”däst” och trött av alla julmat?
Kraschar din mage lätt och framförallt under julen då du lätt faller för frestelser?

Oavsett vilket så har jag satt samman en lista med punkter som kan hjälpa dig att välja rätt, bibehålla en hög energi under julhelgen samt få en gladare mage som inte ”kraschar” av för mycket socker och svårsmält mat.

13 tips som hjälper dig att hålla en julbordsstrategi

1. Har du själv möjlighet att påverka ditt julbord, lägg till mera gröna och vegetariska rätter, såsom brässerad grönkål med vitölk, rödkålssallad med apelsin, mango- och avocadosallad med granatäpple, vattenmelon sallad med blåbär och jordgubbar m m.

Mango-salsa-recipe

2. Fokusera på att äta mer av sill och lax på julbordet som innehåller fina fettsyror iform av omega 3.

3. Ät mindre av det röda köttet såsom julskinka, sylta, prinskorvar, korvar i alla former, köttbullar. Korvarna (om de inte är hemgjorda) innehåller mycket e-ämnen, nitrater, kanske gluten och socker, konserveringsämnen. Hemlagade korvar med hög kötthalt som är omsorgsfullt gjorda är naturligtvis av en helt annan kvalitet.

4. Ät gärna naturella ägghalvor som de är eller med räkor men välj bort den prefabricerade majonnäsen som innehåller mycket e-ämnen och för mycket omega 6 fetter.

eateggs

5. Välj bort mycket av utfyllnadsmaten såsom potatis, Janssons Frestelse, Ris à la Malta, bröd. Du blir för mätt och ”däst” av denna mat eftersom du också äter en hel del annat.

6. Hoppa över snapsen, eller var mycket måttlig med din alkoholkonsumtion så blir du klarare i huvudet och inte så trött dagen efter.

7. Välj mineralvatten eller vanligt vatten framför julmust. Julmat är oftast väldigt salt så du kommer att märka att kroppen behöver mer vätska än normalt. Släck inte törsten med julmust eller annan läsk.

clean-glass-of-good-drinking-water-drinking-water-testing-services1

8. Ät gärna en liten näve med naturliga nötter, de innehåller fina mineraler och bra med enkelomättade fetter. Valnötter är en nöt som dessutom innehåller fleromättade fetter som är bra fettsyror för vår kropp.

9. Finns det färsk frukt så kan du med fördel äta det, t ex så innehåller ananas och papaya innehåller bromelain som hjälper dig att smälta maten på ett bättre sätt.

500px-Fruit_bowl

10. Ostar – tänk på att inte överäta. Ost är väldigt svårsmält för kroppen i större mängder.

11. Undvik småätande i form av att konstant äta knäck, lussebullar, pepparkakor o s v. Om du ska göra knäck eller julgodis, gör det dagen innan julafton så frestas du att inte småäta hela december.

12. Se till att röra på dig med långa promenader under julhelgen. När vi äter mer än normalt så behöver vi också göra av med energiöverskottet i form av rörelse. Promenader får dig piggare och förbättrar matsmältning och ämnnesomsättning. Om du brukar träna så se till att träna även under julhelgen. Rörelse får oss att må bra.

13. Får du magknip av all den mat du äter och brukar använda samarin? Dra ner på de saker jag har listat här ovan och ta 2 matsmältningsenzymer en minut innan julmåltiderna, dessa kommer att hjälpa dig att bryta ner maten i magsäck och tunntarm. Köp matsmältningsenzymer här eller här, tänk på att det är leveranstid på 1-2 dagar.

Se till att njut av julen och nyårshelgerna på ditt sätt. Rör på dig och kom ihåg – drick vatten. 🙂

Jag skriver regelbundet på bloggen där jag kommenterar aktuella ämnen, lämnar recept och tips för ett friskare liv (du kan prenumerera längst ner på sidan) eller följa mig på Facebook eller på Instagram sök ladenberg_nutrition.

Jag jobbar regelbundet med friskvård, föreläsningar och workshops på företag, kika in på mer hemsida här om vad jag kan erbjuda och välkommen att höra av dig!

God Jul och Gott Nytt År till er alla!

unnamed-7

Ellinor