Vi börjar förstå att den mentala hälsan är minst lika viktig som den fysiska hälsan för att må bra. Men det finns en bortglömd faktor i den mentala hälsan som sällan nämns. Det är mycket förvånande att den inte får mer utrymme då forskningen är entydig. 

Det som är spännande med vår mentala hälsa är helheten där allting samspelar. Hjärnan är en integrerad del av kroppen och så som resten av kroppen mår, kommer detta också att avspegla sig i hjärnan.

Vi kan jobba med avstressande andningsövningar, mental träning, fysisk träning, bra kost och återhämtning generellt. Vi kan fokusera på en uppgift i taget och se till att vi har goda sociala interaktioner och en mening med vårt liv. Allt detta stöds nu av vetenskap och forskning för att vi ska förbättra vår mentala kapacitet.

En bortglömd faktor i den mentala hälsan – näringen

Men det är många som glömmer bort ett perspektiv och enbart pratar om att stresshantering i sig kommer att göra jobbet. Så är inte fallet. I mitt kliniska arbete med klienter och med lång erfarenhet inom näringsfysiologi och klinisk nutrition ser jag en ofta bortglömd faktor. Näringen kommer att ha en avgörande roll för hur ditt psyke fungerar.

Låga nivåer av zink är kopplat till depression enligt många studier eftersom flera delar av hjärnan har stort behov av zink. Men likaså magnesium och B12 är viktiga näringsämnen för hjärnan. B12 brist kan leda till depression och utmattade tillstånd. Listan kan göras lång, forskningen inom nutrition är enormt intressant. Vi lär oss nya saker hela tiden. Efter att ha jobbat med näringen ser man den STORA skillnaden. Alltså handlar det om att vi lär oss vart byggklossarna ska vara.

Fetter och hjärnan

Med en hjärna som består till ca 60 procent fett så behöver vi se till att hjärnan har god tillgång på omega-3 fettsyror. Men även hälsosamma mättade- och enkelomättade fetter från t ex kokos- och olivolja. Lancet skriver att varannat fall av ADHD kan vara kostrelaterat. Bara ett par gram omega-3 varje dag minskar depression och ger oss helt andra kognitiva förmågor inklusive förbättringar inom hjärnrelaterade besvär.

Att näringen och vår mentala hälsa är lika viktig som att vi tränar och stresshanterar är det tyvärr för lite diskussion om idag. Som ett resultat av det är jag därför mycket noggrann med att inkludera näring tillsammans med andra tekniker i mina kurser.

 

Fet fisk, avocado, nötter, olivolja innehåller nyttiga fetter


Psykologi, näring, beteende i samma föreläsning

Mina föreläsningar handlar om hur hjärnan och hur det mänskliga sinnet fungerar. Och hur kan du öka ditt fokus och varför är det så svårt till en början. Du kommer också att få lära dig psykologin bakom flow och hur du kan jobba med handlingsplaner och träna dig till att oftare hamna i flow. Men det viktigaste är att alltid inkludera HELHET kring vår fysiologi. Helheten tycker jag saknas bland de flesta stresshanteringsprogram och föreläsningar om stress och hjärnan.

Jag riktar mig till alla företag som önskar förebygga stressproblematik för högre energi-, produktivitets- och kreativitetsnivå. Tycker du att det låter intressant? Då kan vi ha en “perfect match”.

Till mina referenser här.

Bok om fokus och flow

Vill du läsa mer om fokus, flow, minskad stress? Då rekommenderar jag dig att kolla in min bok FlowPower – mer fokus och minskad stress. Länk till Bokus.

FlowPower

FlowPower – mer fokus och mindre stress i livet

 

I kraft och hälsa,

Ellinor Ladenberg

Ellinor Ladenberg är utbildad inom Näringsmedicin och Neuroledarskap med inriktning på funktionsmedicin, beteendevetenskap och hjärnan. Hon arbetar med företag som föreläsare och skriver regelbundet artiklar om hjärnan, stress och hållbarhet hos människan.